Trudności w wykonywaniu funkcji biegłego |
Propozycje optymalizacji współpracy z wymiarem sprawiedliwości |
Inne krytyczne i/lub konstruktywne wnioski i propozycje |
– zlecanie opinii, których zakres przekracza kompetencje biegłego- zlecanie oględzin a następnie odstąpienie od wydania opinii przez biegłego-nieterminowe, bardzo opóźnione wypłaty należności za wykonane opinie- wymuszenie na biegłych przedstawienia kosztów opinii przed jej wykonaniem i przed powołaniem do sporządzenia opinii; a co za tym idzie: wybór biegłego najtańszego a nie najlepszego- lekceważący stosunek adwokatów i sędziów w stosunku do biegłych
– powoływanie biegłego do wydania opinii w zakresie zdarzenia zaistniałego kilka miesięcy wcześniej (gdy wszystkie ślady są już zatarte lub nie istnieją) , na podstawie niepełnych i niekompletnych akt – przekazywanie biegłym akt sprawy, w których są protokoły sporządzane przez osoby nie posiadające specjalistycznej wiedzy w tym zakresie, na podstawie których biegły ma wydać opinię – zbyt krótkie terminy na wydanie opinii – dokumentacja źródłowa zazwyczaj jest niewystarczająca, brak uporządkowania i chronologii w aktach poszczególnych spraw – nieznajomość prawa podatkowego przez sędziów – oczekiwanie, że opinia decyduje o winie, bądź jej barku, a nie, że jest materiałem do oceny sądu – brak zasad dot. płatności – podważanie ilości godzin pracy biegłego, zdarza się mylenie kwot brutto z neto, ewentualna korekta trwa latami – brak kontaktu, zrozumienia i współpracy z sądem i prokuratorami, biegli są traktowani przedmiotowo – możliwość dyskusji z sędzią byłaby bardzo wskazana – nie uregulowany kompleksowo stan prawny biegłych sądowych ( od kilku lat ciągle sprawy biegłych są na etapie projektu ustawy) – faktyczny brak możliwości pracy zespołowej w złożonych sprawach gospodarczych – złe i często nielogiczne sformułowanie zadanych pytań – mała ilość tanich szkoleń branżowych – brak szkoleń ze strony wymiaru sprawiedliwości – niewłaściwe postanowienia – nieadekwatne do materiału dowodowego – słabe zrozumienie problemu wypadków drogowych przez organy procesowe – uwikłanie biegłego w rozgrywki pomiędzy uczestnikami procesu, powodujące zbędną stratę czasu – niekiedy zbędne wezwanie na rozprawę – mało precyzyjne określanie zakresu opiniowania – przyzwolenie sądów na manipulowanie biegłymi przez strony ( zbędne wezwania na rozprawy, przyjmowanie nieuzasadnionych wniosków o obniżenie wynagrodzenia ) – złe kompletowanie przez sądy i prokuratury materiału porównawczego, skutkujące przedłużaniem wykonywania opinii – zbyt silny nacisk na terminowość bez uwzględnienia jakości i rzetelności badań – możliwość kontaktu biegłego z Sędzią prowadzącym rozprawę, przed rozprawą, celem ewentualnego wyjaśnienia niejasności – dostosowanie przepisów regulujących status biegłego do aktualnych warunków ekonomiczno – prawnych XXI wieku – wielokrotne uczestniczenie w rozprawach sądowych w tej samej sprawie – znaczne rozproszenie środowiska biegłych, brak niezależnych ośrodków szkoleniowych i opiniotwórczych – brak naturalnych mechanizmów pozwalających na weryfikację wiedzy i umiejętności biegłych, co powoduje, że duże powodzenia mają biegli „znajomi”, wydający opinie po myśli pracowników organów ścigania, a nie ci, którzy mają wysokie kwalifikacje i dają gwarancje wydania opinii rzetelnych i obiektywnych – niechęć pracodawców do zwalniania celem wykonania czynności biegłego – sądy nie zapewniają pomieszczeń do badania – lokale są wynajmowane za dodatkową opłatą – niejasny status biegłego, nadmierne oczekiwania ze strony sądów co do zakresu opinii, z pominięciem obowiązujących przepisów bądź oczywistych danych zawartych w aktach – udostępnianie oskarżonym i skazanym danych adresowych i prywatnych biegłego, poprzez włączanie do akt głównych (dostępnych do wglądu oskarżonych/skazanych) oświadczeń podatkowych biegłych |
– wspólne doskonalenie umiejętności i wymiana doświadczeń, warsztaty dla biegłych, podnoszenie kwalifikacji w działalności biegłego- szkolenia biegłych przy współudziale prokuratury i policji- ujednolicenie wynagrodzeń biegłych we wszystkich sądach- powołanie przedstawicieli biegłych sądowych i rzeczoznawców- możliwość udziału w szkoleniach zintegrowanych dla biegłych pokrewnych dziedzin np. elektrycznej, kominiarskiej, informatycznej itp.
– wyraźne wskazanie kwalifikacji osób powołanych na biegłych – obecne są zbyt liberalne i dopuszczają osoby o niskich kwalifikacjach, bez doświadczenia zawodowego – zorganizowanie systemu szkolenia biegłych w zakresie: *merytorycznym dot. Specjalizacji *zasad sporządzania opinii procesowej *występowania przed sądem – weryfikacja pracy biegłych przez komisję przy Prezesie SO – możliwość otrzymywania informacji dotyczących wprowadzanych zmian formalno – prawnych dla biegłych – udział w pracy zespołu, który dokonuje miejsca oględzin – możliwość korzystania przez biegłego ze zbiorów aktów prawnych, które są w sądzie – poprawa przepływu informacji pomiędzy Sądem Okręgowym a Sądami Rejonowymi odnośnie powołania na stanowisko biegłego w danej dziedzinie oraz informacji o liczbie aktualnie zleconych, sporządzanych przez biegłego opinii – ustalenie, że czas dojazdu do miejsca pracy biegłego czy na rozprawę jest również czasem objętym wynagrodzeniem – sądy nie powinny lekceważyć terminów ustalanych z biegłymi – ujednolicona platforma komunikacji (np. elektronicznej) biegłych z jednostkami zlecającymi wymiaru sprawiedliwości – możliwość uzyskania informacji zwrotnej dotyczącej jakości opinii – możliwość kontaktu na linii sąd – biegły poprzez pocztę e-mail – zapewnienie informacji o finale sprawy opiniowanej przez biegłego – e-biegły, dodatkowo zamiast zaświadczeń, stworzenie legitymacji dla biegłych – organizacja szkoleń w temacie wypadków drogowych dla sędziów i prokuratorów – za nieterminowe płatności biegły powinien otrzymywać wynagrodzenie z odsetkami – bardziej asertywne zachowanie Przewodniczącego na rozprawie w stosunku do stron przy przesłuchaniu biegłego – powołanie „ Kolegium Weryfikacyjnego” działających w strukturze Sądu Okręgowego w skład której wchodziliby przede wszystkim biegli danych specjalności. Komisja pełniłaby funkcję doradczo – szkoleniową. W skład zespołu (kolegium) wchodziliby biegli Federacji reprezentujący daną dziedzinę nauk. W skład zespołu wchodziłyby również akredytowane przez Prezesa Sądu Okręgowego pracownik Sądu Okręgowego – zaliczki wypłacane odgórnie na poczet kosztów (np. podróży, noclegów) związanych ze zleceniem sprawy na terenie kraju – wysyłanie akt sprawy drogą elektroniczną – wyższe stawki godzinowe dla biegłych – biegły powinien mieć do swojej obrony adwokata, gdyż Sąd nie chroni go przed inwektywami – utworzyć internetową listę dyskusyjną przy Ministerstwie z wykazem wszystkich biegłych i możliwością wypowiadania się – raz do roku organizować Kongres Biegłych – możliwość graficznej prezentacji opinii w sądzie – rozszerzenie możliwości przesłuchiwania biegłych zamieszkałych poza siedzibą sądu przy wykorzystaniu technik video konferencyjnych (tzw. Przesłuchanie „na odległość” ) – zintensyfikowanie działań w zakresie szeroko rozumianego doradztwa kryminalistycznego dla uczestników postępowania sądowego na wzór bezpłatnej pomocy prawnej – stworzenie bazy informacji o kompetencjach oraz zakresie uprawnień biegłego – bazy kompletnej i ujednoliconej, zawierającej informacje jasne, jednoznaczne i aktualizowane wraz ze zmianą regulacji prawnych dotyczących: * uprawnień biegłych w zakresie dostępu do dokumentacji urzędów czy archiwów – aktualnie pośredniczy organ zlecający, co wydłuża czas wykonania opinii * wyrazistego rozdzielania zakresu obowiązków organizacyjnych biegłego a instytucji zlecającej opinie oraz np. pobranie materiałów, kontakt ze stronami w miejscu zamieszkania * możliwość legitymowania osób, od których biegły pobiera materiał porównawczy – uświadamianie organom procesowym, że biegły świadczy usługi na rzecz społeczeństwa – wykonywanie opinii w systemie informatycznym z wykorzystaniem podpisu elektronicznego – wniosek o ustanowienie jawnego stanowiska w Ministerstwie Sprawiedliwości, ds. biegłych ( gdzie można składać skargi na sądy i prokuratury, wyjaśniać wątpliwości, prosić o interpretację) – wprowadzenie funkcji biegłego zawodowego |
– brak jasnych i zrozumiałych wytycznych w zakresie rozliczania wynagrodzeń biegłych (zwłaszcza przypadki łączenia z działalnością gospodarczą)-brak weryfikacji umiejętności i wiedzy biegłego-dostosowanie prawodawstwa do oczekiwań biegłych i podmiotów zlecających opinie- ściślejsza współpraca z policją w zakresie opisu samego zdarzenia wypadkowego oraz zebrania dowodów i dokumentów ze stosunku pracy- zorganizowanie centrów / ośrodków przygotowania do roli biegłego
– wspieranie ośrodków kształcenia eksperckiego, które już funkcjonują w kraju (np. w zakresie dochodzeń pożarowych ośrodek taki funkcjonuje przy Szkole Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu) – powołać jakąś formę stowarzyszenia z możliwością spotkań, szkoleń, zgłaszania wniosków, trudności np. z VAT, z terminami wypłat wynagrodzenia dla biegłego – wskazana certyfikacja umiejętności i kompetencji biegłego – wymiar sprawiedliwości musi operować na biegłych niezależnych, aby takich utrzymać musi sobie odpowiedzieć na pytanie: Jak utrzymać niezależność – brak należytej staranności pracowników sekretariatów sądu – wprowadzenie większej ochrony prawnej biegłego wykonującego czynności niż statystycznego obywatela – zaostrzenie kryteriów odpowiedzialności biegłych za rażące błędy występujące w opiniach – wprowadzenie zasady okresowego omawiania z Sędziami problemów i utrudnień dotyczących współpracy – opracowanie mechanizmu kontroli nad pracą i poziomem przygotowania zawodowego kandydatów wykonujących funkcje biegłego – uregulowanie spraw związanych z ocenianiem opinii jednych biegłych przez innych. Wydaje się, że takie praktyki są niezgodne z obowiązującym prawem, choć sankcjonowane są przez sądy zlecające opinie w zakresie oceny opinii a nie faktów. – mailowa lub pisemna informacja o bieżących zmianach w zasadach wynagradzania biegłych oraz sposobach związanych z ich funkcjonowaniem – ochrona dla biegłego podczas wykonywania czynności – propozycja wydawania pisma fachowego, np. kwartalnika, z podaniem np. aktualizacji w zakresie specjalizacji zawodowych – wyłączenie biegłych z opodatkowania podatkiem VAT – albo wszyscy biegli albo nikt – umożliwić sędziom udział w organizowanych przez branże szkoleniach z zakresu podstawowych pojęć oraz treści i rodzajów dokumentacji powstającej w ramach sporządzanej opinii – utworzenie Komisji Biegłych do spraw odwoławczych od decyzji Sądów w sprawach biegłych – biegły powinien otrzymywać informacje o zakończeniu sprawy – biegli w ramach tej samej dyscypliny mają różne umiejętności i wiedzę. Dobrze by było, gdyby lista u Prezesa Sądu to odzwierciedlała (a nie porządek alfabetyczny, a za tym szły odpowiednie stawki – biegły sądowy jest związany ślubowaniem i powinien ponosić pełną odpowiedzialność, w tym karną, za wydaną opinię – zaprzestanie przesłuchiwania biegłego na okoliczność w różnicy w opiniach w charakterze świadka, by nie mógł wystawić rachunku |